Miket kell megkérdeznie az ügyintézés megkezdése előtt a banki ügyintézőktől, hogy jó döntést hozhasson?

Amikor vállalkozása finanszírozásért folyamodik, akkor több olyan kérdéskör is felmerül, amelyeket érdemes jó előre, még az ügyintézés megkedzése előtt átbeszélni a banki ügyintézőkkel, hogy a kapott válaszok alapján megfelelő döntést lehessen hozni mind a bank, mind a termékválasztás tekintetében. Elkerülve így a kellemetlen meglepetéseket.
Az alábbiakban összeszedtük az egyes témakörökhöz kapcsolódó kötelező kérdéseket. Természetesen a lista nem lehet teljes körű, de egyfajta iránymutatást, támpontot mindenképpen nyújt. Ha ezeket a kérdéseket szisztematikusan végigvesszük és meg is kapjuk rá az egyértelmű és határozott válaszokat, akkor máris sokkal könnyebb felelős döntést hozni és mérlegelni a lehetőségeinket.
Termékjellemzők
- Mik az általános termékjellemzők?
- Mik a termékelőnyök?
- Mi az alapja, hogyan számítódik az igényelheő hitelösszeg maximuma?
- Hány év a futamidő?
- Van-e türelmi idő?
- Mekkora a rendelkezésre tartási idő?
- Mekkora saját erőt vár el a bank?
- Hogyan kell a felhasználást igazolni?
Kondíciók
- Mekkora a a teljes hiteldíj?
- Mi az árazás struktúrája?
- Fix a kamat vagy változó?
- Mi a választható kamatperiódus?
- Van-e kezelési költség, vagy egyéb kamatjellegű költség?
- Mik az egyéb, egyszeri – hitelbírálati, folyósítási, rendelkezésre tartási stb. – díjak, költségek?
Feltételrendszer
- Mik a K.O. kritériumok és a kizáró feltételek?
- Milyen további feltételeknek kell megfelelni?
- Mi az elvárt működési múlt?
- Mi az elvárt árbevétel volumen?
- Mik a várható szerződéskötési és folyósítási feltételek?
- Van-e elvárt számlaforgalom?
Biztosítéki kör, fedezettség
- Mekkora mértékű fedezettséget kér a bank?
- Milyen típusú biztosíték – hard és soft – fogadható el fedezetként?
- Ingatlanbiztosíték esetén milyen terhek bejegyzését kéri a bank?
- Szükséges-e intézményi garantőr kezességvállalása?
- Szükséges-e készfizető kezesség?
Kérelmi dokumentáció, adminisztráció
- Milyen mértékű adatszolgáltatást kér a pénzintézet?
- A vállalkozásról?
- A vállalkozás gazdálkodásáról?
- A hitel felhasználásáról?
- Milyen dokumentumokat szükséges benyújtani a fentiek alátámasztására és igazolására a hitelteligénylés részeként?
- Milyen nyomtatványokat kell kitölteni és milyen adattartalommal?
- Szükséges-e üzleti tervet készíteni?
- Ha igen, azt milyen formában és adattartalommal?
- Hogyan akarja látni a bank a hitel megtérülését és az adósságszolgálatot (EBITDA, DSCR)
Ügyintézés, átfutási idő
- Milyen lépései vannak a hitelkérelem feldolgozásának és elbírálásának?
- személyes találkozó,
- feldolgozás,
- helyszíni szemle,
- előterjesztés,
- kockázatkezelés / elemzés,
- hiánypótlás, tisztázó kérdés,
- bírálat,
- szerződéskötés,
- folyósítás,
- fenntartás
- Egy vagy több szinten (körön) születik meg a végleges bírálat?
- Mikor, milyen díjakat kell megfizetni?
- Mennyi időt vesz igénybe az ügyintézés, mikor történhet meg a folyósítás?